A pánikbetegség nem gyerekjáték! - Lehet, hogy te is érintett vagy?

Forrás: Getty Images

Egy apuka története mutat rá, mennyire váratlanul ér el ez a betegség. - Íme a leggyakoribb tünetek, hogy te is felismerd és tehess ellene!

21 évvel ezelőtt, amikor a feleségem terhes lett a fiunkkal, majd kiugrottam a bőrömből. Alig vártam, hogy a kezemben tartsam és hogy mindent megtaníthassak neki. Mindkettőnknek jó, bár elég zúzós munkája volt, így egy pár hónap után már csak én kerestem kettőnk közül, a párom pedig otthon pihenve várta a kis jövevényt. Amikor elérkezett a kilencedik hónap, hirtelen azt sem tudtam, hova kapjak.

Záporoztak a kérdések és a kétségek a fejemben: "vajon jó apa leszek?", "el tudom őket tartani?", "mindent meg tudok adni a fiamnak, amire szüksége lesz?", "tudok majd dolgozni a kezdeti változás után?". Féltem is, azt hiszem. Még épp csak 30 éves voltam és hirtelen belém hasított, hogy azt sem tudom mit csinálok.
Senkinek nem beszéltem az aggodalmaimról, amelyek szép lassan elkezdtek lelkileg felemészteni.

Kép
forrás: getty images

Amikor megszületett a kisfiam, végtelenül boldog voltam, ám emellett valami más is eluralkodott rajtam: a kétségbeesés. Állandóan feszült voltam, nehezen kaptam levegőt, szédültem, sokszor olyan halál félelmem volt, hogy biztosra vettem, hogy ennyi volt. A feleségem, ahelyett, hogy a gyermekünkkel foglalkozott volna, engem pátyolgatott, először még ő sem tudta mi bajom lehet. Aztán amikor egyik nap erős szorítást éreztem a mellkasomban és azt hittem szívinfarktusom van, kihívtuk a mentőt. Bevittek ugyan a kórházba és kivizsgáltak, de már az odaúton megmondták, hogy ez bizony pánikbetegség.

Olvasd el ezt is!

Számunkra teljesen új volt akkor ez a fogalom, - ma már sajnos egyre többen szenvednek tőle-, de örültem, hogy megmaradok és igyekeztem mindent megtenni, hogy jobban legyek és segíthessek a gyereknevelésben. Minden héten kétszer jártam a pszichiátriára és egy gyógyszerre is beállítottak, amit a mai napig kis dózisban szedek. A történetemmel szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy mennyire fontos, hogy időben észrevedd magadon a tüneteket és hogy merj segítséget kérni!

Kép
forrás: getty images

A pánikroham és pánikbetegség leggyakoribb tünetei:

<<Pánikroham a legváratlanabb helyzetekben törhet ránk, nem kell feltétlenül stresszes állapotban legyünk.

<<Leggyakoribb tünetei: légszomj, fulladás, mellkasi fájdalom, szédülés, ájulás, izzadás, zsibbadás, halál félelem.

<<Tünetei általában 10 perc alatt elérik csúcspontjukat, de ennél lehet jóval kevesebb, vagy több idő is (akár 20-30 perc is), amíg úgy érezhetjük, hogy elvesztettük a kontrollt.

<<Előfordulhat fájdalmas érzés és zsibbadás a karokon, lábakon és ujjakon is.

<<Irracionális félelmet tapasztalhatunk. A felgyorsult légzés miatt például gyakran azt képzelhetjük, hogy meg fogunk fulladni.

Kép
forrás: getty images

Mit tehetünk, ha jön a pánikroham?


>> Tereld el a figyelmed!

Foglald le magad valamivel, amivel jól esik foglalkozni, engedd el a rossz gondolatokat! Minden rendben van, gondolj valami számodra kellemes dolgora.


>> Tudatosíts!

Gondold végig ésszerűen, hogy ez most miért történik. Nyomatékosítsd magadban, hogy ennek racionális oka van, nincs semmilyen szervi bajod és így a tested fölötti kontrollt sem fogod elveszíteni!


>> Nyugodj meg!

Biztos sok filmben láttad már, hogy a szereplők egy zacskóba lélegezve próbálják stabilizálni a légzésüket. Ez hiperventilláció, vagyis szapora légzés esetén segíthet; de neked még zacskóra sem lesz szükséged! Vegyél mély levegőt, majd fújd ki! Csak erre koncentrálj: sokszor ismételd a mély be - és kilégzést! Hunyd be a szemed és képzelj el egy számodra békés állapotot! Fókuszálj erre, amíg figyelsz a légzésedre és amíg szép fokozatosan megnyugszol.

>> Mindenképp kérj segítséget!

Ha egyszer épp túl is vagy a pánikon, nincs rá garancia, hogy nem fog visszatérni. Menj el egy pszichológushoz, beszéld ki magadból a problémáidat, vagy amik a lelkedet nyomják. A pánikbetegség lelki eredetű, így magaddal kell egyenesbe jönnöd ahhoz, hogy jobban legyél!

Még több cikk neked
Téli olimpia a nappaliban: 3 klassz játékötlet
Téli olimpia a nappaliban: 3 klassz játékötlet

Gyorskorcsolya a konyhában? Síugrás a nappaliban? Miért is ne!

Elolvasom
Mikor érdemes először moziba vinni a gyereket?
Mikor érdemes először moziba vinni a gyereket?

Adunk néhány tippet, hogy a mozi igazán élmény lehessen!

Elolvasom
Egyszer abszurd, másszor elgondolkodtató fotókat készít gyerekeivel ez az apuka
Egyszer abszurd, másszor elgondolkodtató fotókat készít gyerekeivel ez az apuka

Nem semmi lesz majd később ilyen gyerekkori fotókat visszanézni!

Elolvasom

Előfizetés